Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/39436
Title: Системный анализ надежности системы «водитель-автомобиль-дорога-среда» на основе социотехнического подхода как проблема Big Data
Other Titles: System analysis of the «driver-car-roadenvironment» reliability based on a sociotechnical approach as a Big Data problem
Authors: Линник, А. М.
Давыдовский, А. Г.
Keywords: материалы конференций;система «водитель-автомобиль-дорога-среда»;системный анализ;социотехнический подход;the «driver–vehicle–road–environment» system;system analysis;sociotechnical approach
Issue Date: 2020
Publisher: Беспринт
Citation: Линник, А. М. Системный анализ надежности системы «водитель–автомобиль–дорога–среда» на основе социотехнического подхода как проблема Big Data / А. М. Линник, А. Г. Давыдовский // BIG DATA and Advanced Analytics = BIG DATA и анализ высокого уровня: сб. материалов VI Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 20-21 мая 2020 года: в 3 ч. Ч. 2 / редкол.: В. А. Богуш [и др.]. – Минск : Бестпринт, 2020. – С. 225–240.
Abstract: Статья посвящена системному анализу обеспечения надежности системы «водитель-автомобиль-дорога-среда» на основе социотехнического подхода с использованием технологий Big Data. Разработаны восемь базовых социотехнических схем для системного анализа и моделирования структурнофункциональной организации системы «водитель–автомобиль–дорога–среда». С помощью предложенных социотехнических схем разработаны формальные стохастические модели надежности системы «водитель– автомобиль–дорога–среда». Подобные стохастические модели и сценарии функционирования системы «водитель–автомобиль–дорога–среда» могут составить основу для обучения нейросетевых информационноаналитических интеллектуальных технологий в управлении транспортными потоками и интермодальными терминалами и интегрированными транспортными системами. Обоснована целесообразность разработки электронного «индивидуального риск-паспорта водителя» на основе нейросетевых информационно-аналитических интеллектуальных технологий, технологий Big Data и облачных сервисов.
Alternative abstract: The article is devoted to the system analysis of ensuring the reliability of the «driver–car-road–environment» system based on the sociotechnical approach based using Big Data technologies. Based on the sociotechnical approach, eight basic sociotechnical schemes have been developed for system analysis and modeling of the structural and functional organization of the driver-car–road–environment system. Have been developed the formal stochastic models of reliability of the «driver–car–road–environment» system for proposed sociotechnical schemes. Similar stochastic models and scenarios for the operation of the driver-car-road-environment system. they can form the basis for training neural network information and analytical intelligent technologies in the management of transport flows and intermodal terminals and integrated transport systems. The expediency of developing an electronic «individual driver's risk passport» based on neural network information and analytical intelligent technologies, Big Data technologies and cloud services is proved.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/39436
Appears in Collections:BIG DATA and Advanced Analytics = BIG DATA и анализ высокого уровня : материалы конференции (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Linnik_Sistemniy.pdf997.31 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.