Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/45415
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGloba, L. S.-
dc.contributor.authorNovogrudska, R. L.-
dc.contributor.authorMoroz, A.-
dc.date.accessioned2021-09-20T08:44:56Z-
dc.date.available2021-09-20T08:44:56Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationGloba, L. Evaluation of the quality of functioning of a telecommunications company based on Data Mining technology / L. Globa, R. Novogrudska, A. Moroz // Открытые семантические технологии проектирования интеллектуальных систем = Open Semantic Technologies for Intelligent Systems (OSTIS-2021) : сборник научных трудов / Белорусский государственный университет информатики и радиоэлектроники ; редкол.: В. В. Голенков [и др.]. – Минск, 2021. – Вып. 5. – С. 241–244.ru_RU
dc.identifier.issn2415-7740-
dc.identifier.urihttps://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/45415-
dc.description.abstractThe paper presents an approach to assessing the quality of a telecommunications company, which can be used to predict the churn of subscribers from a telecom operator. The originality of the approach lies in the use of such mathematical methods that make it possible to determine the main set of parameters due to which specific subscribers are inclined to change their mobile operator. The approach is based on data mining, namely the method of cluster analysis, which most fully allows assessing the quality of telecommunications companies functioning. Mathematical modeling of predicting customer churn using methods of association rules, decision trees and bagging has been carried out. The parameters characterizing the interaction of a mobile operator with end users are described. The parameters that have the greatest influence on the client’s decision to refuse the services of a mobile operator have been determined.ru_RU
dc.language.isoenru_RU
dc.publisherБГУИРru_RU
dc.subjectматериалы конференцийru_RU
dc.subjecttelecom operatorru_RU
dc.subjectquality assessmentru_RU
dc.subjectcustomer churnru_RU
dc.subjectData Miningru_RU
dc.subjectModelingru_RU
dc.titleEvaluation of the quality of functioning of a telecommunications company based on Data Mining technologyru_RU
dc.title.alternativeОценка качества функционирования телекомуникационной компании на основе технологии Data Miningru_RU
dc.typeСтатьяru_RU
local.description.annotationВ статье представлен подход к оценке качества функционирования телекоммуникационной компании, который может быть использован для предсказания оттока абонентов от оператора связи. Оригинальность подхода заключается в использовании таких математических методов, которые позволяют определить основной набор параметров, из-за которых конкретные абоненты склонны к смене мобильного оператора. Подход основан на data mining, а именно методе кластерного анализа, который в наиболее полной мере позволяет оценить качество функционирования компаний телекоммуникационной связи. Проведено математическое моделирование предсказания оттока клиентов с помощью методов ассоциативных правил, деревья решений и bagging. Описаны параметры, характеризующие взаимодействие оператора мобильной связи с конечными абонентами. Определены параметры, оказывающие наибольшее влияние на решение клиента об отказе от услуг мобильного оператора.-
Appears in Collections:OSTIS-2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Globa_Evaluation.pdf119.35 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.