Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/52122
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБойправ, О. В.-
dc.contributor.authorГуринович, А. Б.-
dc.contributor.authorКасумов, В. А.-
dc.contributor.authorОруджова, М. Я.-
dc.contributor.authorИмамвердиев, Я. Н.-
dc.coverage.spatialМинскru_RU
dc.date.accessioned2023-06-19T13:29:09Z-
dc.date.available2023-06-19T13:29:09Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationСравнительный анализ методик подготовки специалистов по информационной безопасности в Республике Беларусь и в Азербайджанской Республике = Comparative Analysis of the Methods of Training Information Security Specialists in the Republic of Belarus and in the Republic of Azerbaijan / О. В. Бойправ [и др.] // Цифровая трансформация. – 2023. – Т. 29, № 2. – С. 67–76.ru_RU
dc.identifier.urihttps://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/52122-
dc.description.abstractВ статье представлены результаты исследований, связанных с выполнением сравнительного анализа методик подготовки специалистов по информационной безопасности в Республике Беларусь и Азербайджанской Республике (на примере методик, используемых в Белорусском государственном университете информатики и радиоэлектроники и Азербайджанском техническом университете). В ходе исследования применялась разработанная авторами методика. Данная методика основана на выполнении анализа используемых в указанных высших учебных заведениях учебных планов по специальностям, связанным с информационной безопасностью, и на получении по результатам этого анализа: суммарного количества аудиторных часов, отведенных на каждом из курсов для освоения учебных дисциплин, связанных с информационными технологиями в целом и информационной безопасностью в частности; показателя, характеризующего долю аудиторных часов, отведенных на проведение практических и лабораторных работ по учебным дисциплинам, связанным с информационными технологиями в целом и информационной безопасностью в частности, от суммарного количества аудиторных часов, отведенных для освоения этих дисциплин. По результатам проведенного исследования сделан вывод о высокой степени схожести подходов, используемых в рамках методик подготовки специалистов по информационной безопасности в Белорусском государственном университете информатики и радиоэлектроники и Азербайджанском техническом университете. Это обуславливает целесообразность организации совместной подготовки таких специалистов для Беларуси и Азербайджана.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherБГУИРru_RU
dc.subjectцифровая трансформацияru_RU
dc.subjectвысшее образованиеru_RU
dc.subjectинформационная безопасностьru_RU
dc.subjectинформационные технологииru_RU
dc.titleСравнительный анализ методик подготовки специалистов по информационной безопасности в Республике Беларусь и в Азербайджанской Республикеru_RU
dc.title.alternativeComparative Analysis of the Methods of Training Information Security Specialists in the Republic of Belarus and in the Republic of Azerbaijanru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.DOIhttp://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2023-29-2-67-76-
local.description.annotationThe article presents the results of studies that were related to the implementation of a comparative analysis of methods for training information security specialists in the field of information technology in the Republic of Belarus and the Republic of Azerbaijan (on the example of the methods used in the Belarusian State University of Informatics and Radioelectronics and at the Azerbaijan Technical University). In the course of study, the method, developed by the authors, was used. The method is based on the analysis of the curricula used in the indicated higher educational institutions for the specialties related to the information security, and on the obtaining the following indicators according to the results of this analysis: the total number of classroom hours allocated in each of the courses for studying academic disciplines related to information technology in general and information security in particular; an indicator that characterizes the share of classroom hours allocated for practical and laboratory work in academic subjects related to information technology in general and information security in particular, from the total number of classroom hours allocated for the studying of these subjects. Based on the results of the study, it was concluded that there is a high degree of similarity in the approaches used in the framework of the methods for training specialists in information security at the Belarusian State University of Informatics and Radioelectronics and at the Azerbaijan Technical University. This makes it expedient to organize joint training of such specialists for the Republic of Belarus and the Republic of Azerbaijan.ru_RU
Appears in Collections:Том 29, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boiprav_Sravnitelnii.pdf352.23 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.