Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/53436
Title: Онтологическое представление бизнес-процессов в учреждении образования
Other Titles: Ontological Representation of Business Processes in an Educational Institution
Authors: Бущик, Е. А.
Keywords: доклады БГУИР;воспитательная работа;бизнес-процессы;онтологические модели
Issue Date: 2023
Publisher: БГУИР
Citation: Бущик, Е. А. Онтологическое представление бизнес-процессов в учреждении образования = Ontological Representation of Business Processes in an Educational Institution / Е. А. Бущик // Доклады БГУИР. – 2023. – Т. 21, № 5. – С. 81–87.
Abstract: Рассмотрены управленческие бизнес-процессы воспитательной работы в учреждении среднего специального образования: планирование идеологической, воспитательной и информационной работы, организация работы куратора, организация и формирование культуры безопасной жизнедеятельности, быта, досуга, физической культуры и здорового образа жизни. Приведена модель бизнес-процесса «Управ ление работой куратора» в нотации BPMN. С помощью теории множеств представлены выходные данные моделей бизнес-процессов воспитательной работы. Разработана онтологическая модель воспитательной работы в учреждении среднего специального образования. Данная модель отображает классы, экземпляры и связи между ними, что позволяет структурировать и унифицировать базу знаний рассматриваемой предметной области.
Alternative abstract: Management business processes of educational work in an institution of secondary special education, such as the planning of ideological, educational and information work, organization of curator’s work, organization and formation of culture of safe life activity, everyday life, leisure, physical culture and healthy lifestyle are considered. The business process model “Curator’s work management” in BPMN notation is presented. With the help of set theory, the output data of business process models of educational work are presented. The ontological model of educational work in an institution of secondary specialized education is developed. This model displays classes, instances, and relations between them, which allows structuring and unifying the knowledge base of the subject area under consideration.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/53436
DOI: https://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2023-21-5-81-87
Appears in Collections:Том 21, № 5

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Buschik_Ontologicheskoe.pdf803.75 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.