Title: | Ценностно-смысловые аспекты постнеклассического антропологического проекта |
Other Titles: | Value-semantic aspects of the post-non-classical anthropological project |
Authors: | Миськевич, В. И. |
Keywords: | публикации ученых;образовательный процесс;антропологические проекты;искусственный интеллект |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Гродненский государственный университет имени Янки Купалы |
Citation: | Миськевич, В. И. Ценностно-смысловые аспекты постнеклассического антропологического проекта = Value-semantic aspects of the post-non-classical anthropological project / В. И. Миськевич // Веснік Гродзенскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Янкі Купалы. Серыя 1. Гісторыя і археалогія. Філасофія. Паліталогія. – 2023. – T. 15, № 3. – С. 97–108. |
Abstract: | В статье рассматриваются актуальные проблемы социокультурной
и антропологической динамики. Во введении сформулирован объект анализа -
ситуация современного мировоззренческого цвишенизма. Своей целью автор
ставит экспликацию наиболее фундаментальных аспектов человеческой
экзистенции и обоснование императивности постнеклассической
мировоззренческой парадигмы. В основной части рассмотрены тенденции
диссипации классической системы ценностей, Доказывается идея
необходимости нового антропологического проекта. Раскрывается содержание
понятий личность, я, ум, интеллект, сознание в аспекте их динамической
взаимосвязи. Показана неправомерность редукционистского сведения
содержания феномена сознания к сугубо природным детерминациям.
Акцентированы моменты сущностных различий между естественным и
искусственным интеллектом. Сформулирован и проанализирован ряд насущных
проблем современного образования. Показана необоснованность излишне
оптимистических упований на цифровые практики и дистанционное обучение в
педагогическом процессе. Акцентируется роль языка и коммуникативных
взаимодействий в развитии личности. Полученные теоретические результаты
позволяют рельефнее эксплицировать очерченную проблематику теоретического
дискурса, привлечь внимания исследователей к осмыслению ценностно-
смысловых аспектов постнеклассического антропологического проекта. В
заключении делаются выводы о возможных исходах и перспективах поиска
оснований новой мировоззренческой парадигмы. Основные положения и выводы
исследования могут быть использованы при подготовке научных публикаций,
разработке курсов и спецкурсов по социальной философии, философской
антропологии, философии культуры и образования. |
Alternative abstract: | The article deals with the actual problems of socio-cultural and
anthropological dynamics. In the introduction, the object of analysis is formulated - the
situation of modern ideological Zwishenism (from german Zwischen – between). The
author aims to explicate the most fundamental aspects of human existence and
substantiate the imperativeness of the post-non-classical worldview paradigm. In the
main part, the tendencies of dissipation of the classical system of values are considered,
the idea of the need for a new anthropological project is proved. The content of the
concepts of personality, self, mind, intellect, consciousness in the aspect of their
dynamic interrelation is revealed. The illegality of the reductionist reduction of the
content of the phenomenon of consciousness to purely natural determinations is shown.
The points of essential differences between natural and artificial intelligence are
emphasized. A number of pressing problems of modern education are formulated and
analyzed. The unreasonableness of overly optimistic hopes for digital practices and
distance learning in the pedagogical process is shown. The role of language and
communicative interactions of actions in the development of personality is emphasized.
The obtained theoretical results make it possible to more clearly explicate the outlined
problems of theoretical discourse, to attract the attention of researchers to the
comprehension of the value-semantic aspects of the post-non-classical anthropological
project. In cjnclusion, conclusions are drawn about the possible outcomes and prospects
of searching for the foundations of a new worldview paradigm. The main provisions and conclusions of the study can be used in the preparation of scientific publications,
development of courses and special courses on social philosophy, philosophical
anthropology, philosophy of culture and education. |
URI: | https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/53725 |
Appears in Collections: | Публикации в изданиях Республики Беларусь
|