Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/56432
Title: Матричный подход для моделирования взаимосвязей бизнес-процессов и организационной структуры учреждения образования
Other Titles: Matrix Approach for Modeling the Interrelationships of Business Processes and Organizational Structure of an Educational Institution
Authors: Бущик, Е. А.
Листопад, Н. И.
Keywords: цифровая трансформация;среднее специальное образование;теория матриц;бизнес-процессы;информационные системы
Issue Date: 2024
Publisher: БГУИР
Citation: Бущик, Е. А. Матричный подход для моделирования взаимосвязей бизнес-процессов и организационной структуры учреждения образования = Matrix Approach for Modeling the Interrelationships of Business Processes and Organizational Structure of an Educational Institution / Е. А. Бущик, Н. И. Листопад // Цифровая трансформация. – 2024. – Т. 30, № 2. – С. 52–58.
Abstract: Рассмотрена комплексная модель, описывающая и учитывающая взаимосвязи между бизнес- процессами, организационной структурой и информационными системами учреждения среднего специального образования. Для представления модели использован матричный подход с привлечением инструментария теории матриц. Описаны весовые коэффициенты взаимосвязи элементов модели с помощью методов экспертных оценок и с учетом зоны ответственности сотрудников при выполнении определенных бизнес-процессов. Построение модели основывается на описании операционного бизнес-процесса «Подготовка специалистов на уровне среднего специального образования», включающего подпроцессы теоретического и практического обучения. Полученная модель, состоящая из трех матриц, позволяет проводить учет и анализ организационных элементов структуры учреждения образования на наличие ошибок, оценки полноты и сплоченности взаимодействия структур с целью их дальнейшей оптимизации и автоматизации.
Alternative abstract: The complex model describing and taking into account the interrelationships between business processes, organizational structure and information systems of a secondary special education institution is considered. To represent the model the matrix approach with the use of matrix theory tools is used. Weight coefficients of interrelation of model elements are described using the method of expert evaluation and taking into account the zone of responsibility of employees in the performance of certain business processes. The model construction is based on the description of the operational business process “Training of specialists at the level of secondary specialized education”, including subprocesses of theoretical and practical training. The obtained model, consisting of three matrices, allows for accounting and analysis of organizational elements of the educational institution structure for errors, assessment of completeness and cohesion of interaction between structures in order to their further optimization and automation.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/56432
DOI: http://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2024-30-2-52-58
Appears in Collections:Том 30, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bushchik_Matrichnyj.pdf5.6 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.