Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/59438
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДмитриева, О. П.-
dc.coverage.spatialМинскen_US
dc.date.accessioned2025-04-09T06:59:45Z-
dc.date.available2025-04-09T06:59:45Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationДмитриева, О. П. Социолингвистический аспект развития языкового образования в Беларуси (1917-1941 гг.) / О. П. Дмитриева // Вестник МГИРО. – 2025. – № 1 (61). – С. 8–17.en_US
dc.identifier.urihttps://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/59438-
dc.description.abstractВ статье на основе релевантного фактического материала представлен историко-педагогический анализ этапов развития языкового образования в Беларуси в 1917-1941 гг. с учетом взаимосвязи между используемыми в регионе языками и социальными структурами. Определено, что сфера повседневной и профессиональной коммуникации населения Беларуси во многом определялась вектором языковой политики официальных властей - Временного правительства и советской власти. Выявлены социолингвистические факторы, повлиявшие на развитие языкового образования в Беларуси в 1917-1941 гг. Установлена взаимосвязь между тенденциями усиления и ослабевания роли государственных языков БССР (белорусского, русского, польского и идиш) и их образовательными функциями.en_US
dc.language.isoruen_US
dc.publisherМинский городской институт развития образованияen_US
dc.subjectпубликации ученыхen_US
dc.subjectязыковая политикаen_US
dc.subjectязыковое образованиеen_US
dc.subjectгосударственные языкиen_US
dc.subject20 векen_US
dc.titleСоциолингвистический аспект развития языкового образования в Беларуси (1917-1941 гг.)en_US
dc.typeArticleen_US
local.description.annotationBased on the relevant factual material, the historical and pedagogical analysis of the stages of the development of language education on the territory of Belarus in 1917-1941 in terms of the relationships between the languages used in the region and the local social groups is researched in the article. It is defined that the sphere of everyday and professional communication among the Belarusian population was mainly determined by the political vector of the authorities - the Provisional Government of 1917 and soviet power. The sociolinguistic factors that influenced the development of language education on the territory of Belarus in 1917-1941 are set. The correlation between the strengthening and weakening tendencies of the role of the state languages in the BSSR (Belarusian, Russian, Polish, Yiddish) and their educational functions is elicited.-
Appears in Collections:Публикации в изданиях Республики Беларусь

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dmitrieva_Sociolingvisticheskij.pdf9.45 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.