Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/56440
Title: Повышение эффективности и качества образования как основа успешной цифровизации экономики
Other Titles: Improving the Efficiency and Quality of Education as the Basis for Successful Digitalization of the Economy
Authors: Шпак, И. И.
Касанин, С. Н.
Степанец, А. С.
Keywords: цифровая трансформация;адаптивное образование;модульные технологии;цифровизация экономики;качество образования
Issue Date: 2024
Publisher: БГУИР
Citation: Шпак, И. И. Повышение эффективности и качества образования как основа успешной цифровизации экономики = Improving the Efficiency and Quality of Education as the Basis for Successful Digitalization of the Economy / И. И. Шпак, С. Н. Касанин, А. С. Степанец // Цифровая трансформация. – 2024. – Т. 30, № 2. – С. 24-32.
Abstract: Исследовано определяющее влияние эффективности и качества систем образования на все сферы человеческой деятельности: экономическую, социальную, общественно-политическую, бытовую и духовную. Рассмотрены важнейшие условия и проанализированы основные пути, позволяющие существенно повысить эффективность современного профессионального образования при одновременном повышении его качества. Обоснована необходимость использования адаптивных образовательных технологий, показаны особенности алгоритмизации процесса адаптивного обучения с целью повышения его качества, проанализированы пути создания эффективной модели профессиональной области для адаптивных образовательных систем. Для выбора этих путей применялся метод сравнительного анализа. Проиллюстрированы возможности создания современных адаптивных систем профессионального обучения на основе использования концепции Международной организации труда «Модули трудовых компетенций». Приведены примеры результатов, полученных в процессе многолетней профессиональной деятельности.
Alternative abstract: The determining influence of the effectiveness and quality of education systems on all spheres of human activity has been studied: economic, social, socio-political, everyday and spiritual. The most important conditions are considered and the main ways are analyzed to significantly increase the efficiency of modern vocational education while simultaneously improving its quality. The necessity of using adaptive educational technologies is substantiated, the features of algorithmization of the adaptive learning process are shown in order to improve its quality, and ways of creating an effective model of the professional field for adaptive educational systems are analyzed. The comparative analysis method was used to select these paths. The possibilities of creating modern adaptive vocational training systems based on the use of the concept of the International Labor Organization “Labor Competency Modules” are illustrated. Examples of results obtained during many years of professional activity are given.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/56440
DOI: http://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2024-30-2-24-32
Appears in Collections:Том 30, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SHpak_Povyshenie.pdf7.92 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.